Preparation course New York

07:44

Op het moment dat ik dit stukje schrijf, zit ik in het vliegtuig richting Seattle. Over enkele uren zal ik mijn gastgezin ontmoeten! Eerlijk gezegd ben ik best nerveus voor dit moment, ondanks het comfortabele gevoel over mijn gastfamilie dat ik heb gekregen na veel e-mail contact. 


Vier dagen geleden had ik hetzelfde gevoel, misschien nog wel wat sterker, toen ik mijn avontuur begon. Het lijkt alweer een hele tijd geleden toen ik in alle vroegte op Schiphol stond en afscheid moest nemen van mijn familie. Het was toch nog wel een stuk moeilijker dan gedacht om afscheid te nemen, het was dan ook best een emotioneel moment. Gelukkig kwam mijn broertje met de geruststellende woorden: “Als je het nou echt niet meer trekt, kun je altijd nog een sigaar roken, om vervolgens terug naar huis gestuurd te worden”. 

Tot nu toe heb ik eigenlijk nog helemaal geen last gehad van heimwee. Sterker nog, ik heb een fantastische vier dagen in New York gehad. Het begon dus allemaal op Schiphol, waar naast mij nog acht andere Nederlanders waren. Vervolgens kwamen op Londen Heathrow alle gaststudenten uit Europa samen. Onder leiding van Ida en Frida uit Zweden en Finland gingen wij gezamenlijk richting het vliegveld JFK in New York. In totaal waren wij deze dagen met 59 personen. Buiten de Nederlanders waren er Zwitsers, Oostenrijkers, Zweden, Noren, Finnen, Fransen, Duitsers, een hele grote groep Italianen en Nieuw-Zeelanders. Een hele diverse groep dus.

Eenmaal aangekomen in New York gingen wij per bus naar de campus. En we zijn nou eenmaal in Amerika, dus we werden vervoerd in prachtige oude schoolbussen. Wat mij verder opviel was dat de meeste auto’s ook een maatje groter waren dan de Europese. Op onze bestemming, the Campus of New Rochelle, kregen we per twee personen een kamer aangewezen Mijn kamergenoot was de Zweedse Kalle. De campus zelf zag er prachtig uit. Er waren verschillende collegeruimten, een mooie eetzaal, een wellness centre met een prachtige gymzaal, en zelfs een starbucks aanwezig. Na het avondeten werd de hele groep in 4 kleinere groepen verdeeld, waarbij iedere groep een andere STS begeleider had. Wij zaten in de groep met de Franse Marine, en we gingen van start met enkele kennismakingsspelletjes. Hierbij leerde ik al meteen veel mensen kennen, ondanks dat het leren van alle Italliaanse en Scandinavische namen mij best tegenviel. 

Op de tweede dag werd mij meteen duidelijk hoe Amerikanen graag ontbijten: met donuts en muffins… Als dit een voorbode is voor de rest van het jaar dan zal ik vaak moeten sporten om te voorkomen dat ik de maat krijg van mijn te grote STS t-shirt. Na het ontbijt hadden wij onze eerste les met onze groep. Tijdens deze les kozen wij een groepsnaam (the Yellow subMarines, naar het gele STS t-shirt en onze groepsleider), en kregen wij informatie over het komende jaar. Na onze ochtendles gingen we naar het Wellness centre om verschillende Amerikaanse sporten uit te proberen. En ja, daar hoorde ook cheerleaden bij. Verder hadden we een softball les, om vervolgens te eindigen met American Football. Grappig genoeg won onze groep alle 3 de onderdelen, en persoonlijk had ik een fantastisch debuut als football speler. Misschien dat ik op mijn High School ook football lessen ga nemen. 

Zo hadden wij na de eerste volledige dag op de campus al heel veel gedaan, en er was dan ook een strak programma. Te laat komen bij de les of bij de sport betekende dat je een liedje moest zingen, net als het spreken van je eigen taal. Eigenlijk was dat maar beter ook, want je kon goed merken dat gedurende de eerste dag alle nationaliteiten eigen groepjes gingen vormen, wat eigenlijk doodzonde is. Gelukkig nam dit naarmate onze introductie week vorderde af. 

De derde dag op de campus stond in het teken van het verkennen van Manhattan, Sowo. We begonnen met een busreis langs de highlights van Manhattan, zoals Central park met het momument van John Lennon, Ground Zero en nog vele andere mooie plekken. Hierna hadden we vrije tijd om in eigen gemaakte groepen door Manhattan te lopen, en een goede impressie te krijgen van de omgeving. Ik trok met name op met de Duitse Paul, en we hebben voor mij doen bovengemiddeld geshopt. Het is eigenlijk onwerkelijk om door de straten van Manhattan te lopen, omdat er geen einde komt aan alle wolkenkrabbers en prachtige gebouwen. Wat mij verder opviel tijdens het bezoeken van alle kledingwinkels was dat er bijzonder goed werd gedacht aan de shoppende mede-man. Zo waren er in verschillende winkels speciale ruimtes met luxe stoelen, en waren er zelfs iphone oplaadpunten aanwezig. Na een paar uur rondgelopen te hebben stapten we weer in de bus om terug te keren naar de campus. 

De laatste volledige dag in New York begon heel vroeg. En dit had ermee te maken dat wij een les van een High School leraar zouden krijgen over de Amerikaanse geschiedenis. Zonder te overdrijven kan ik zeggen dat deze les een van de beste was die ik ooit heb gehad, want de leraar was echt fantastisch. Na deze interactieve les was het tijd om per trein naar Times Square te gaan, en daar hadden we vervolgens weer vrije tijd. Dankzij een hele leuke actie van de American Eagle shop waren we voor 15 seconden te zien op een van de vele billboards van Times Square, wat echt super gaaf was. De dag eindigde voor ons met een rondvaart over the Hudson rivier, tijdens de zonsondergang. Beter kan een dag in New York natuurlijk niet eindigen. Helaas kwam ook aan deze boottocht een einde, waarmee ons verblijf op de campus werd afgesloten. 

Ook nu heb ik alweer een lange dag erop zitten, helemaal aangezien ik weer door 3 tijdzones moet vliegen vanuit New York naar Seattle. Ook heb ik vandaag afscheid moeten nemen van alle geweldige mensen die ik heb leren kennen in New York, wat net als 4 dagen geleden zwaarder was dan ik gedacht had. Ik heb hele leuke mensen ontmoet tijdens de Prep Course, en ik weet zeker dat ik met enkele contact zal blijven houden. Al met al zijn deze 4 dagen New York een fantastische ervaring geweest, die ik me altijd zal blijven herinneren. 

Inmiddels maken wij ons op voor de landing, en maak ik me klaar om te beginnen met de volgende fantastische ervaring, het ontmoeten van mijn gastgezin en de rest van Federal Way en omgeving. Ik heb er in ieder geval al erg veel zin in



Groetjes uit Seattle!
The Campus of New Rochelle

Wachten op de bus naar Manhattan

De prachtige straten van Manhattan

Times Square

Dankzij de American Eagle waren wij voor 15
seconden te zien op hun billboard!
De boottocht over de Hudgon rivier










En dan is het eindelijk zover! Aangekomen bij mijn gastgezin!!
Hallie ontbreekt nog op deze foto, zij is op kamp.


You Might Also Like

3 reacties

  1. Wat een geweldig avontuur ben je begonnen, geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk avontuur Wouter, heel veel plezier! Als ik mag blijf ik je volgen, je schrijfstijl is meeslepend en boeiend, compliment! Groetjes van een buurvrouw (ute)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk avontuur Wouter, heel veel plezier! Als ik mag blijf ik je volgen, je schrijfstijl is meeslepend en boeiend, compliment! Groetjes van een buurvrouw (ute)

    BeantwoordenVerwijderen

Popular Posts

Find me on Facebook

Uh oh, this seems not be working yet.

Flickr Images

Uh oh, this seems not to be working yet.