Thanksgiving, Black Friday en Zwemmen

00:07

Black Friday. Oftewel, Amerika in een notendop. Maar vooral een oude traditie, waarop bijna iedereen in het land voor dag en dauw zijn bed uit komt, om als eerste van flinke uitverkopen in vrijwel alle (kleding)winkels te kunnen profiteren. Sterker nog, zelfs op donderdagavond, nog voordat de grote maaltijd van thanksgiving verteerd was, gingen sommige winkels al open. Omdat ik persoonlijk niet zo’n zin had om volwassen mensen al hun fatsoen te zien verliezen in de fysieke strijd om dat ene speeltje, heb ik niet meegedaan aan de Black Friday gekte. Al had het waarschijnlijk wel mooi filmmateriaal opgeleverd. 


Wat ik wel heb gedaan op Black Friday was precies het omgekeerde van wat de bedoeling is: ik heb namelijk geld verdiend. Samen met andere exchange students heb ik in het stadion van de Huskies (het american football team de universiteit van Washington) eten en drinken verkocht. En vergis je niet, het stadion met de capaciteit van 68000(!) mensen was tot de nok toe gevuld. Het was namelijk een speciale wedstrijd. De zogenoemde ‘Apple Cup’ is een football wedstrijd tussen de twee grootste college teams van de staat, de Huskies en de Cougars. Het deed mij naast de wedstrijd vooral goed dat de over het algemeen steeds meer dronken wordende supporters ondanks alle aanwezige rivaliteit ‘gewoon’ door elkaar heen liepen. Loeidruk was het voor ons dus, maar er was een fantastische Amerikaanse sportsfeer, en dat maakte mijn dag dan ook meer dan goed. 

Zoals gezegd, de dag voor Black Friday is Thanksgiving. De traditionele beschrijving van dit gezellige eetfestijn is: “Jezelf tonnetje rond eten met de hele familie, om daarna vredig in slaap te vallen op de bank tijdens het kijken van een American Football wedstrijd”. En het cliché is min of meer waar. Het eten was heerlijk, een groot deel van de familie was aanwezig, en het uitbuiken op de bank was nog nooit zo noodzakelijk voor mij. Het belangrijkste gerecht tijdens Thanksgiving is kalkoen, en zoals de traditie dat voorschrijft heb ik met mijn host broer een wish bone gedeeld. Hierbij wordt een dubbel botje doormidden gebroken, en degene met het grootste deel heeft de komende tijd ‘het geluk aan zijn zijde’. De uitslag laat ik maar even in het midden. 

Omdat ik volgens een anonieme bron ‘te weinig over school schrijf’, zal ik dat ook maar even doen. Want waar je zou denken dat ik ‘gewoon zoals gewend naar school ga’, wat ook zeker waar is (op mijn kleine ‘noodgedwongen zakenreis naar Vegas’ na), is het de afgelopen tijd niet saai geweest op de Todd Beamer High School. Helaas wel in een negatieve zin: voor twee keer in een korte tijd is onze school in een Lock-down gegaan, wat inhoudt dat alle deuren op slot moeten, de lichten uit gaan en iedereen zich schuil moet houden in het lokaal. Een massale vechtpartij tussen onze school en een naburige school was hier tot twee keer toe de oorzaak van, en het stuitende is dat de vele geruchten die rondgaan over de mogelijke oorzaken allemaal niet meer dan lachwekkend zijn. Het had in ieder geval iets met ons football team te maken, die eindelijk weer had gewonnen van de concurrent (hier is het onderlinge respect er dus blijkbaar niet). 

Over sport gesproken, nadat mijn tennis seizoen is geëindigd is het wintersportseizoen begonnen. En ik heb me ingeschreven voor zwemmen. Ondanks dat ik nog nooit competitief heb gezwommen heb ik besloten om het te proberen, om in conditie te blijven en om nieuwe vrienden te ontmoeten. En het gaat eerlijk gezegd best aardig: 8 december is onze eerste wedstrijd en het ziet ernaar uit dat ik in het 1e team zit. Het zwembad waar wij in zwemmen (Weyerhaeuser King County Aquatic Center) ligt op een steenworp afstand van mijn huis, wat er praktisch is. Het is een erg modern en groot zwembad, en momenteel zijn de ‘Winter National Championships’ aan de gang, waar de grote sterren zoals Micheal Phelps in actie komen. En ja, die zwemmen dus in hetzelfde water als waar ik afgelopen week nog in lag te spartelen. Onbegrijpelijk eigenlijk dat wij deze week moesten uitwijken naar een ander zwembad, niet…?

Het wordt zo langzamerhand erg koud in Federal Way. Twee weken geleden vielen de eerste sneeuwvlokjes, die jammer genoeg maar een half uurtje bleven liggen, en de temperatuur ligt in de ochtend steevast onder het vriespunt. Dit maakt het dagelijkse wachten op de bus om 6:45 toch wel een koude aangelegenheid, al is de bus wel verwarmd (en hoef je niet te fietsen zoals vroeger). Als de bus echter niet op komt dagen, wat al twee keer om mysterieuze redenen is gebeurd, wordt het toch wel koukleumen. Wat daar dan weer tegenover staat is dat de nabijgelegen skigebieden in de bergen langzaam open gaan. Mooie vooruitzichten!

En over mooie vooruitzichten gesproken, het wordt ook steeds duidelijker dat kerst voor de deur staat. Huizen, winkels, bioscopen en zelfs de natuur worden zo langzamerhand in de kerstsfeer gedecoreerd, wat vooral in het donker een prachtig aanzicht geeft. En het gezellige gevoel van kerstliedjes op de radio is hier ook al begonnen, want praktisch elke radio zender vervult de ‘skyradio rol’. Sinterklaas wordt hier echter niet gevierd. Zelfs voor lange-afstandspiet was Federal Way te ver, dus een pakjesavond zit er hier niet in. Maar we gaan wel gezellig eten met het gezin, en ik heb voor iedereen een chocolade letter geregeld (bedankt mam en pap), dus het sinterklaasgevoel zit er toch nog een beetje in. Daarom, vanaf hier, iedereen een gezellige pakjesavond gewenst. Maak er wat leuks van. 

Groetjes uit Federal Way!

Koekjes bakken voor thanksgiving: Leuk en lekker

En zo ziet thanksgiving er dan ongeveer uit. Geheel
Toevalligerwijs (echt)!!!, staan alle vrouwen op deze
foto in de keuken

Werken bij de Washington Huskies,
als 'popcornpopper'

En zo ziet het er dan uit als je met vrienden
heengaat die voor de rivaal zijn: opdrukken
geblazen omdat er verloren is!

Het huis aan de overkant van de straat is al helemaal
klaar voor de kerstdagen



You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts

Find me on Facebook

Uh oh, this seems not be working yet.

Flickr Images

Uh oh, this seems not to be working yet.