Eerste dagen High School

15:31

School. Ik ben nog nooit zo enthousiast geweest om er weer naar toe te mogen gaan. En ik ben er nog nooit zo vermoeid van geworden. In een positieve zin wel te verstaan, want mijn eerste indruk van de Todd Beamer High School is erg goed.
Mijn eerste schooldag begon, net als elke schooldag overigens, om 7:25. Dit betekent dat ik elke ochtend rond 6:00 mijn bed uit moet, de schoolbus wacht immers niet. Een hele omschakeling zal dit worden, want op het tijdstip dat de leraren hun lessen starten lag ik tot vorig jaar nog in bed. Goed, de eerste dag was vroeg opstaan het probleem niet, want ik had spanning genoeg. 

Zo stond ik dus, veel te vroeg (wat een beginnende scholier de eerste dagen kenmerkt), voor lokaal 266. Toen er na een tijdje een lerares in plaats van een leraar aan kwam lopen, wat toch duidelijk niet op mijn rooster stond, wist ik dat er iets niet klopte. Uiteindelijk bleek dat mr. Montefusco, mijn advisor van dit jaar, een ander lokaal toegewezen had gekregen. En wel in een noodgebouwtje, wat mij qua uiterlijk deed denken aan vakantiechalet. Van de ene verbazing viel ik in de andere, want bij binnenkomst in het lokaal werd ik in het vloeiend Nederlands begroet. Mr. Montefusco is namelijk een echt talenwonder. Naast Italiaans (waar zijn vader geboren is), spreekt hij Spaans, Portugees en Nederlands. Onze taal heeft hij zichzelf aangeleerd door 30 jaar lang elke avond naar Radio NL en Radio 1 te luisteren en aantekeningen te maken. En daarmee was deze verbazingwekkende eerste les nog niet geëindigd, want hierna liet mr. Montefusco lachend zien dat hij zijn huis geel geverfd heeft, en als enige persoon boven de evenaar een bananenboom in zijn achtertuin heeft gepland. Echt, mijn eerste les in Amerika zal mij nog lang bijblijven. 

Natuurlijk realiseer ik me dat niet elke les zo spectaculair zal verlopen. Maar, zoals ik al eerder heb geschreven, ik ben tot nu toe erg blij met mijn school. Er zijn heel veel leerlingen en docenten die graag even een praatje met me willen maken, omdat de meeste mensen erg geïnteresseerd zijn in mij en Nederland. Op die ene jongen na dan, die aan mij vroeg of “the Netherlands een US state was”. “Ach ja, die zal wel in het football team zitten”, was de reactie van de docent aan het einde van de les. Ook krijg ik vaak te horen dat mijn accent leuk is, en er wordt vaak gevraagd wat de verschillen zijn tussen de High school in Amerika en Nederland. Wel, dat zijn er een aantal. Naast het vroegere aanvangstijdstip hebben wij op school geen kluisje, kan je alleen naar het toilet toe als je een WC pas van de docent hebt gekregen, en zit je in de klas altijd in groepen van 4 of meer aan gezamenlijke tafels. Maar het grooste verschil is wel de sportbeleving. Een groot deel van school draait in Amerika om sport. Met name het Football- en basketbalteam zijn heel prestigieus in de school, en er heerst bij alle sporten een competitieve sfeer. Persoonlijk vind ik dit een grote verbetering ten opzichte van de Middelbare school in Nederland, waar we alleen wekelijks gymles hadden.  

Er is dan ook een ding in het bijzonder wat ik elke exchange student zou aanraden: ga bij zo’n sportteam! Een sportteam is een goede manier om alvast een paar mensen van school beter te leren kennen. Dankzij mijn tennislessen van vorige week was er tijdens elke les wel iemand die ik al kende, en dat gaf mij toch een wat comfortabeler gevoel. Bovendien mag ik elke dag met Bradley uit mijn tennisteam meeliften naar de tennisbaan, en hij was niet de enige die dit aanbood. De tennisgroep is inmiddels opgedeeld in twee delen: de Varsity groep (het 1e team), en de Junior Varsity’s. Met een groep van 9 anderen ben ik ingedeeld in het Varsity team, en op 9 september spelen wij onze eerste match tegen een andere High School uit de buurt. 

Mijn tweede schooldag, vrijdag, werd afgesloten met een assembly. De hele school verzamelde zich in de gymzaal, waar feestelijk het nieuwe jaar werd geopend. Tijdens een hele ceremonie, waar uiteraard het dance- en cheerleaderteam aanwezig was, kregen de Freshman’s (eerstejaars) een warm welkom op hun nieuwe school. Ook voor mij was dit bijzonder om te zien, want deze introductie is toch wel iets anders dan ik gewend was (een naar zweet ruikende kantine, waarin de speeches van het leraren en de slaap van de leerlingen meerdere keren worden geïnterrumpeerd door een piepende microfoon). Daarnaast werd de eerste match van het football team aangekondigd (Homecoming), en werden er kleine competities gehouden tussen de verschillende jaargenoten. Dat noem ik nou een mooi begin van het weekend!

Morgen is het Labor day in Amerika. Ondanks dat niemand precies weet waarom Labor Day bestaat, is niemand ontevreden met deze vrije dag. In dit extra lange weekend heb ik met mijn hostfamily Seattle bezocht, om naar de musical Mathilda te gaan, en alvast een deel van de stad te laten zien. En Seattle is een prachtige stad, daar ben ik al van overtuigd. Ook ben ik voor $2 naar de bioscoop geweest (ja, echt waar!), en ben ik naar een heerlijke ijssalon geweest. Om een beetje tegenwicht te geven aan de pepernoot foto’s die ik al toegestuurd heb gekregen,  ‘menchies frozen yoghurt’ bestaat (nog) niet in Europa. Ieder nadeel heeft zijn voordeel, zal ik maar zeggen. 

Al met al ga ik morgen weer met plezier naar school. Ik heb inmiddels alle vakken al een keer gehad. Sommige waren best moeilijk (met name Engelse literatuur en poëzie), een paar waren vooral erg leuk (psychologie en statistiek), en andere vakken waren weer erg makkelijk. Aan mijn Engels valt nog veel te verbeteren, en er zijn nog veel mensen op school die ik nog niet heb ontmoet. Gelukkig heb ik hier nog alle tijd voor, want ik ben hier nog niet eens 3 weken. Ik heb er erg in ieder geval erg veel zin in. 


Groetjes uit Federal Way!


De hoofdingang van de Todd Beamer High School.

De sportvelden van Todd Beamer.

De assembly. Aan de overkant zitten links de Freshman's
(9e jaars), en rechts de Softmores (10e jaars). Ik zelf ben
een senior (12e jaar). 

Het Theater aan de 5th avenue in Seattle, met het decor van
Mathilda.

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts

Find me on Facebook

Uh oh, this seems not be working yet.

Flickr Images

Uh oh, this seems not to be working yet.