The American Dream in Disney World

16:27

Toen ik aan het begin van het jaar aan mijn klasgenoten vertelde dat ik uit Nederland kwam, kreeg ik soms de meest grappige antwoorden. Er is er een in het bijzonder die ik mij altijd heb herinnerd: “The Netherlands, isn’t that like Orlando, a part of a state?”. Natuurlijk moet ik dit nuanceren, want er zijn genoeg Amerikanen die alles over Nederland weten. Maar toen ik afgelopen week daadwerkelijk naar Orlando vloog gingen mijn gedachten weer even terug naar het begin van het jaar.   


Het begin van het jaar was ook het moment dat ik voor het eerst over de trip naar Orlando hoorde. Ik mag wel zeggen dat ik erg veel geluk heb gehad met mijn exchange coördinator (Tony), omdat er elke maand een of twee leuke activiteiten met exchange students zijn gepland. In de eerste plaats is dit erg leuk voor mij omdat ik veel van Seattle en omgeving te zien krijg, en daarnaast heb ik nu een contactenkring van over de hele wereld opgebouwd. Bovendien maken alle exchange students dit jaar ongeveer hetzelfde mee als ik, wat het voor mij ook weer makkelijker maakt. Zo actief als Tony is voor onze exchange groep is vrij uitzonderlijk, als ik de verhalen van exchange students uit andere plaatsen in Amerika hoor.

De trip naar Disney World in Orlando is het jaarlijkse ‘hoogtepunt’ voor mijn exchange groep, en ik heb er dan ook lang naar uitgekeken. Na een tussenstop in Milwaukee (Wisconsin) kwamen we aan in Orlando, en tot onze verbazing werden we getrakteerd op regen en onweer. Voor even waren we in de omgekeerde wereld, sinds de temperatuur in Seattle warmer was dan in Orlando.

Ook de eerste dag in Magic Kingdom heeft het alleen maar geregend. Dit park staat bekend om het grote kasteel, de Space Mountain, en “it’s a small world” (wat dankzij dit stukje weer in mijn hoofd zit). Maar ieder nadeel heeft zijn voordeel. Disney World heeft vier pretparken, twee waterparken en een grote winkelboulevard. Magic Kingdom staat bekend als het meest drukke park. Het is niet uitzonderlijk om uren te moeten wachten in de rij, maar dankzij de regen waren er niet veel bezoekers. Daarom konden we alle attracties (die overigens voor het grootste deel overdekt waren) zo vaak doen als wij wilden. En met een poncho aan was het zo slecht nog niet, omdat de temperatuur nog steeds erg aangenaam was.

De rest van de week was het weer prachtig, met temperaturen rond de 30 graden. Het tweede grote park was “Hollywood Studio’s”. Dit park staat vooral in het teken van shows, met hier een daar een achtbaan. De show “Fantasmic” aan het einde van de dag was mijn favoriet van de hele week. Tijdens deze lichtshow vanaf een eiland (het publiek zat aan aan de andere kant van het water) werd door middel van waterweerspiegeling een verhaal verteld waarin alle Disney karakters aanwezig waren. Ik snap nog steeds niet helemaal hoe ze het voor elkaar kregen met de watershow, maar ik heb een half uur lang met mijn mond open gezeten.

Fantasmic was niet de enige show in Disney World, want elk park heeft een eigen licht/vuurwerkshow aan het einde van de dag. Alleen al in Magical Kingdom wordt elke dag voor $120,000 vuurwerk in de lucht geschoten, wat toch wel een beetje een idee geeft hoe uniek en gedetaileerd de shows waren. Animal Kingdom, onze volgende stop, staat bekend om de uitvoering van de Lion King. In een vierkant stadion worden levensgrote poppen bestuurd (onder andere Simba, Timon en Pumba etc.) om het verhaal van de Lion King te vertellen, en vanuit elke hoek heb je een ander perspectief op de show. De naam verraadt het al een beetje, want Animal Kingdom staat in het teken van dieren en alle Disney gerelateerde verhalen.

Onze laatste stop was EPCOT, een themapark dat in het teken staat van technologie en de wereld. Om onze trip toch nog een beetje educatief te maken, hadden wij als groep eerst een praktische activiteit achter de schermen van het park. Via teambuildings activiteiten en presentaties in verschillende teams werden we toch nog een beetje bijgeschoold. Daarna mochten wij als ‘gewone bezoekers’ het park in. Een van de meest spectaculaire attracties was een raket turbine, waar je kon ervaren hoe het is om de ruimte in geschoten te worden (en geloof me, ik heb al nooit de droom gehad om astronaut te worden, maar mijn maag heeft dat nog maar eens duidelijk gemaakt).

Naast een attractiepark is EPCOT ook een cultureel park. Een gedeelte van het park is ingericht als een ‘cirkel rondom de wereld’, en er waren verschillende landen te bezoeken in het park. Natuurlijk waren er veel exchange students die voor eventjes terug konden naar hun land van herkomst, maar Nederland was er niet bij. Achteraf snap ik wel waarom: de landen betalen Disney om hun land te promoten in het park. En we weten natuurlijk allemaal dat het erg on-Nederlands om veel geld te besteden aan dit soort projecten. Wat ik vooral erg bijzonder vond was dat de mensen die werken in de verschillende landen ook echt de taal sproken, wat het toch wel erg realistisch maakte.

Uiteraard is de week voorbij gevlogen, en gister ben ik weer aangekomen in Federal Way. Aan elke droom komt een eind, en eenmaal weer terug op school moest ik toch weer even wennen. Achteraf kan ik wel zeggen dat Disney World representatief is voor de American Dream: uitzonderlijk groot, super gedetailleerd, een uniek sprookje en het epicentrum van kapitalisme. En dan te bedenken dat Orlando nog veel meer parken heeft naast Disney World, zoals Universal Studio’s en Seaworld. Waarschijnlijk was gewoon een onbedoeld compliment toen mijn klasgenoot Nederland vergeleek met Orlando.


Groetjes uit Federal Way!


Magic Kingdom met het bekende kasteel van Assepoester

Nederlandse (en Seattle'se) taferelen in Orlando

Met Pietro in Disney Springs (de Disney boulevard)

Tijdens ons verblijf hebben we er een
sport van gemaakt om origineel op de
foto's te staan die in achtbanen worden
gemaakt. Best aardig gelukt dacht ik zo!

Hollywood Studio's

De show Fantasmic, uniek in zijn soort

Finding Nemo, een van mijn favorieten!

Met Rafiki



Marocco in EPCOT





You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts

Find me on Facebook

Uh oh, this seems not be working yet.

Flickr Images

Uh oh, this seems not to be working yet.